Wszystko o magistrali CAN
- Strona główna
- Wszystko o magistrali CAN

Z dumą przedstawiamy
kompendium wiedzy o magistrali CAN – od wprowadzenia i zupełnych podstaw, przez teorię aż do praktycznych przykładów pracy z magistralą CAN.
Materiał został stworzony z pasji do samochodowych protokołów komunikacyjnych, bazując na latach doświadczenia z CANem. Autor prezentuje zagadnienia w prosty i przystępny sposób, zgodnie z założeniem, aby zrozumiał to nawet pięciolatek.
Kurs ma formę video, każda z lekcji jest osobnym nagraniem.
gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od zakupu
Jaka jest zawartość kursu?
Wprowadzenie
Wprowadzenie do kursu
Część I - Teoria
- Czym jest CAN?
- Krótka historia powstania
- Węzły
- Nadawanie wiadomości
- Mikrokontroler, kontroler CAN, Transceiver
- Can High vs. Can Low
- Topologia Can High Speed
- Terminacja w praktyce
- Topologia Can Low Speed
- Sampling point
- Stan dominujący, stan recesywny
- Złącza
- Ramka CAN: wprowadzenie
- Ramka CAN: Dwa najważniejsze segmenty
- Ramka CAN: Start of Frame
- Ramka CAN: Identyfikator, czyli pole arbitracji
- Ramka CAN: Pole kontrolne
- Ramka CAN: Payload, czyli DATA
- Ramka CAN: CRC, czyli suma kontrolna
- Ramka CAN: ACK… czy ktoś mnie słyszy?
- Ramka CAN: END of frame
- Overload frame – ramka przeciążenia
- Arbitracja – jak rozwiązywać konflikty?
- Stuffing bits
- Segmentacja, czyli warstwa transportowa (CAN.TP)
- Ramki błędów, czyli „stary, nie pij już więcej”
- Protokoły spokrewnione: CAN FD
- Protokoły spokrewnione: j1939 (wprowadzenie)
- Protokoły spokrewnione: CANopen (wprowadzenie)
Część II - Praktyka
- Jak w praktyce wygląda komunikacja pomiędzy węzłami
- Interfejsy CAN – co kupić?
- Praca z PCAN-view
- Konfiguracja Raspberry PI
- Konfiguracja Linuksa do pracy z CANem
- Stanowisko testowe na Raspberry PI
- Pico Scope – praca z oscyloskopem
- uCAN + Labview
- CAN + Python
- Wprowadzenie do inżynierii wstecznej
Kim jest autor kursu?

Wojciech Kochański
Inżynier z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym. Pracował w firmach automotive testując urządzenia embedded.
Prowadzi szkolenia internetowe oraz stacjonarne. Na co dzień zajmuje się tworzeniem testerów automatycznych i integrowaniem systemów kontrolno-pomiarowych. Stawia sobie za cel tłumaczenie trudnych zagadnień technicznych w prosty sposób.
Autor strony SystemyWbudowane.pl oraz kanału na YouTube @SystemyWbudowane
Profil na LinkedIN: www.linkedin.com/in/w-kochanski/
gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od zakupu
Jak wyglądają przykładowe lekcje?
Jak firmy z branży oceniają szkolenia autora?

FAQ - Częste pytania i odpowiedzi
Dla kogo jest ten kurs?
- Dla inżynierów i techników
- dla elektryków/elektroników samochodowych
- dla programistów i testerów branży Embedded
- dla hobbystów i pasjonatów
Co mi da ten kurs?
Dowiesz się:
- Jak komunikują się urządzenia w samochodzie
- Jakie są rodzaje magistrali CAN
- Z czego składa się ramka i jak je rozpoznawać
- Jakie są mechanizmy unikania kolizji
- Jak działa segmentacja wiadomości
- Jak wygląda obsługa błędów
a dodatkowo w części praktycznej autor pokaże Ci na przykładach jak wygląda praca z CANem
Rozwiń szczegóły programu i przejrzyj listę lekcji, aby zobaczyć więcej szczegółów
Nie lepiej pojechać jak człowiek na kurs stacjonarny?
Niekoniecznie. Decydując się na kurs w formie video możesz:
- Zatrzymywać odtwarzanie i wielokrotnie powtarzać trudniejsze fragmenty
- Przeskakiwać przez lekcje lub fragmenty, które nie są dla Ciebie interesujące
- Odtworzyć te same lekcje nawet za rok
- Nie tracić całego dnia na szkolenie stacjonarne i nie ponosić kosztów dojazdu/noclegu
Do tego w ostatnim panelu autor pokazuje praktyczne przykłady pracy z CANem, bez faworyzowania narzędzi od jednego producenta.
Autor nie będzie próbował wcisnąć Ci żadnego produktu ani oprogramowania, ponieważ nie mamy w tym żadnego interesu.
A co jeśli będę miał pytania, albo czegoś nie zrozumiem? Kto mi to wytłumaczy?
W momencie zakupu dostajesz dostęp do forum na portalu Discord z dedykowanym dla tego szkolenia kanałem.
Możesz zadać tam dowolne pytanie związane z kursem a autor kursu z pewnością na nie odpowie.
Jeśli po szkoleniu będziesz zainteresowany rozmową na żywo, przejdź do zakładki Konsultacje
Czy muszę przerabiać lekcje po kolei?
Bynajmniej. Możesz przerabiać lekcje w dowolnej kolejności, np. zacząć od praktyki, a dopiero potem zapoznać się z teorią.
Śmiało również możesz pomijać lekcje, które są dla Ciebie mniej interesujące.
A co jeśli kupię i mi się nie spodoba?
Jeśli w ciągu 14 dni od zakupu kursu stwierdzisz, że nie jesteś zadowolony, zwrócimy Ci 100% pieniędzy. Nawet jeśli przerobisz cały kurs.
Zgodnie z prawem (produkty cyfrowe) nie musimy tego robić… ale chcemy! Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że jesteśmy pewni jakości kursów, które sprzedajemy. Po drugie – szanujemy Ciebie i zależy nam na Twoim zadowoleniu.
Żadnych pytań i tłumaczenia się – po pierwszej wiadomości od Ciebie od razu robimy zwrot środków.
Czy dostanę jakiś dyplom albo potwierdzenie ukończenia kursu?
Po ukończeniu kursu otrzymasz oficjalny certyfikat ukończenia kursu. Certyfikat możesz samodzielnie pobrać ze swojego panelu użytkownika w formie PDF A4.
gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od zakupu
Jeśli potrzebujesz faktury pro-forma, lub planujesz kupić kurs dla więcej niż jednego użytkownika – napisz bezpośrednio na adres kontakt@kursyautomotive.pl